SCHRIJVEN

oktober 2019

Bedenk: Aan wie schrijf je? Waarom?


1. Wat is er aan de hand?
2. Wat vind je daarvan?
3. Wat moet er aan gedaan worden?


Let op: alinea's, hoofdletters, accenten. oefen met schrijven op de computer.

-------------------------------------------------------------------------------------------------


brief met je mening over een krante-artikel


Let op: 
* lettertype Verdana, grootte 12, regelafstand 1
* Sla tussen de alinea's een regel over. 
* Spring binnen een alinea niet naar een nieuwe regel. 
* Zet je voor- en achternaam boven aan het blad. 
* Je brief (zonder datum, aanhef, ondertekening) moet minimaal 200 woorden (max. 220) bevatten (je suis = 2 woorden; j'ai = 1 woord)
* Vermeld onderaan het aantal woorden.



begin
* datum: Amsterdam, le 8 octobre 2015
* aanhef zakelijk: Madame, Monsieur,  
               familiair: Bonjour Marc-Antoine / Cher Marc / Chère Lucie / Salut Lucie,...



alinea 1 
* Vermeld wat de aanleiding is dat jij in de pen klimt: 
Dans le Monde du 15 février j'ai lu que......et j'ai immédiatement pensé à toi, parce que....... Leg duidelijk uit,waar het over gaat: wie zijn de gele hesjes, waarom protesteren ze. Vertel eventueel een anecdote: ik ben ze ook al eens tegengekomen...
nuttig vocabulaire:  
J'ai entendu dire que = ik heb gehoord dat...
dans l'article il s'agit de...  (bij "s'agit" hoort altijd "il") = het artikel gaat over...
l'article parle de... = het artikel gaat over...
un article à propos de... = een artikel over...    

* Neem stelling :Ik ben voor. / Ik ben tegen.
nuttig BB-vocabulaire:
Je suis tout à fait d'accord avec... = Ik ben het helemaal eens met...(iemand) 
Je partage cette analyse de la situation. = Ik ben het eens met die redenering.
Je ne suis pas du tout d'accord avec... = Ik ben het helemaal niet eens met ...(iemand)
Je désapprouve totalement cette idée.= Ik ben het totaal niet eens met dat standpunt.
Je proteste contre cette décision. = Ik protesteer tegen ...
NIET "c'est bon", "c'est mauvais" of  "c'est ridicule", MAAR:  
C'est honteux / scandaleux / inadmissible / condamnable / inacceptable  . = Het is schandalig.
excellent / formidable = uitstekend
Il est honteux de ... + infin = Het is schandalig om te...+ infinitif
Il est honteux que .    + bijzin = het is schandalig dat + bijzin 
klik voor een uitgebreidere BB-woordenlijst om je mening weer te geven hier

* Ik zal uitleggen waarom. 
Je vais t'expliquer pourquoi. = Ik zal je uitleggen waarom. 




alinea 2 en 3
* Neem 1 minuut om je argumenten te noteren op een kladblaadje.  

* alinea 2: signaalwoord + argument + uitwerking / voorbeeld
  alinea 3: signaalwoord + argument + uitwerking / voorbeeld 

* Houd je argumenten zo concreet mogelijk. Vermijd woorden als iedereen, overal, altijd, nooit.
Gebruik een signaalwoord aan het begin van alinea 2 en 3:
D’abord, au début / En premier lieu / premièrement  = in de eerste plaats
Ensuite, puis, après /  En deuxième lieu / deuxièmement =   verder,in de tweede plaats 
De plus / en outre =   bovendien
nuttig BB-vocabulaire:
en ce qui me concerne / selon moi /  à mon avis / de mon point de vue = volgens mij
je crois / j'estime / je considère QUE ...= ik denk DAT ...
Il va de soi que……  = het spreekt voor zich dat
Comme chacun sait…….  = Zoals iedereen weet
C’est un fait que……   = Het is een feit dat
Il me paraît inimaginable que + subj….. = Het lijkt me ondenkbaar dat…
Je ne comprends pas que  = Ik begrijp niet dat
Je trouve dommage que + subj  =  Ik vind het jammer dat
Il est regrettable que  + subj =  Het is jammer dat

l'argument essentiel est que... =  de belangrijkste reden is dat
au contraire =  integendeel, daarentegen
Toutefois =  in ieder geval
en d'autres termes  / autrement dit = met andere woorden
pour mieux dire  =  beter gezegd
c'est à dire...   =  dat wil zeggen
plus précisément...  =  om precies te zijn
ce qui signifie   = wat betekent





alinea 4
de conclusie bouw je als volgt op

* Gebruik een signaalwoord: 
   Ainsi  / donc / C'est pourquoi  =  En zo, dus, daarom
   Bref / Pour finir  = Uiteindelijk, kortom
   J’aimerais conclure par + infinitif =  ik zou willen concluderen

* Geef nogmaals kort je mening in andere woorden. 

* Vat eventueel je argumenten kort samen met andere woorden. Kom niet met nieuwe argumenten. 

* Vraag eventueel naar de mening van de ander. 
  Nuttig vocabulaire:
  Et quelle est ton opinion? 
  Réponds-moi vite. / J'espère que tu me répondras vite.




slot
* onderteken je brief zakelijk: sincèrement,  / cordialement,
                                   familiair: salut,  / je t'embrasse, 
je naam








onderwerpen om te oefenen:  
Sujet 1: Le gouvernement veut encore développer la vidéosurveillance et installer des caméras filmant la rue dans votre ville. Selon ses promoteurs, la vidéosurveillance aurait deux avantages : elle serait dissuasive et aiderait les enquêteurs à élucider les délits. 
Je hebt bovenstaand stukje gelezen en kent een vriend(in) die zich bijzonder voor dit onderwerp interesseert. Je besluit hem / haar een brief te schrijven. (Je schrijft dus niet aan Richard Martineau!) Geef daarin je eigen mening over het onderwerp duidelijk weer.

Sujet 2 : Depuis 2008, la FAQ recommande de consommer des insectes plutôt que de la viande, pour des considérations à la fois économiques et écologiques. L’association Worgamic songe à ouvrir un restaurant d’insectes dans votre ville pour promouvoir leur consommation.
Je hebt bovenstaand stukje gelezen en kent een vriend(in) die zich bijzonder voor dit onderwerp interesseert. Je besluit hem / haar een brief te schrijven. (Je schrijft dus niet aan Richard Martineau!) Geef daarin je eigen mening over het onderwerp duidelijk weer.

Sujet 4 : Le harcèlement entre élèves sur Internet inquiète les enseignants et les familles : Sur la Toile, pas de bousculade ni de racket comme dans une cour d'école, mais des rumeurs, des calomnies et des insultes, des photos et vidéos intimes, mises en ligne sans l'accord des intéressés. L'association e-Enfance a signé avec le ministère de l'éducation nationale, le 6 juin 2011, une convention pour lutter contre le cyber-harcèlement, notamment en alertant Facebook.(Le monde du 23 janvier 2012)
Je hebt bovenstaand stukje gelezen en kent een vriend(in) die zich bijzonder voor dit onderwerp interesseert. Je besluit hem / haar een brief te schrijven. (Je schrijft dus niet aan Richard Martineau!) Geef daarin je eigen mening over het onderwerp duidelijk weer.

Sujet 5 : Ces enfants qui ne vivent que devant des écrans : De plus en plus, les jeunes de tous âges sont collés devant leur console ou ordinateurs. Les chiffres de mentent pas, les adolescents sont de plus en plus nombreux à avoir des problèmes de concentration dû certainement leur addiction aux ‘games’. Le gouvernement voudrait prendre des mesures afin de réduire le nombre d’heures passées devant les écrans. 
Je hebt bovenstaand stukje gelezen en kent een vriend(in) die zich bijzonder voor dit onderwerp interesseert. Je besluit hem / haar een brief te schrijven. (Je schrijft dus niet aan Richard Martineau!) Geef daarin je eigen mening over het onderwerp duidelijk weer.

sujet 6: L’école à la maison : Comment faire lorsque l’école présente plus d’inconvénients que d’avantages? Certains ont trouvé la solution… Rester à la maison! Eh oui! Quand on a une maman capable de vous faire la classe, pourquoi résister? 
Je hebt bovenstaand stukje gelezen en kent een vriend(in) die zich bijzonder voor dit onderwerp interesseert. Je besluit hem / haar een brief te schrijven. (Je schrijft dus niet aan Richard Martineau!) Geef daarin je eigen mening over het onderwerp duidelijk weer.

sujet 8: Le harcèlement sexuel est un délit.
Le harcèlement sexuel est le fait d'imposer à une personne, de façon répétée, des propos ou comportements à connotation sexuelle qui portent atteinte à sa dignité. Une étudiante de la Haute École flamande Rits à Bruxelles s'est filmé dans la rue. Le résultat est sans appel: on découvre horrifié(e), outre les sifflements et les propositions indécentes, les insultes qui fusent comme "chienne","salope"… Elle propose de considérer le harcèlement sexuel comme un délit.
 
http://www.youtube.com/watch?v=s_NDtEQ20Tg
http://www.youtube.com/watch?v=mabWR0Iu17g 
Je hebt bovenstaand stukje gelezen en kent een vriend(in) die zich bijzonder voor dit onderwerp interesseert. Je besluit hem / haar een brief te schrijven. (Je schrijft dus niet aan Richard Martineau!) Geef daarin je eigen mening over het onderwerp duidelijk weer.

sujet 9:


500 euros d'amende pour l'artiste de street-art Monsieur Chat






Ce jeudi, Monsieur Chat, l'artiste de street-art, a été condamné à 500 euros d'amende par le tribunal de Paris. La SNCF avait porté plainte contre lui, après un dessin de son félin, qu'il avait peint dans la gare du Nord. Avec son oeuvre, l'artiste expliquait avoir "juste voulu donner aux passants gratuitement un dessin". Thoma Vuille, alias Monsieur Chat, franco-suisse de 38 ans, peint depuis 20 ans. Son gros chat au sourire grinçant, qu'il dessine dans des dimensions parfois impressionnantes, sur les murs de nombreuses villes, lui a déjà posé problème. En 2014, l'artiste avait été poursuivi par la RATP, qui lui reprochait d'avoir dessiné un de ses personnages dans la station de métro Châtelet.

porter plainte = een aanklacht indienen
un félin = een kat
la SNCF = de spoorwegen
la RATP = de metro


Je hebt bovenstaand stukje gelezen en je vraagt je af of iemand die muren in openbare ruimten beschildert gestraft moet worden.  Je schrijft je correspondentie- vriend(in) over dit voorval en wilt zijn/haar mening horen en geeft ook de jouwe. Je belicht verschillende kanten van het probleem en je onderbouwt je mening met argumenten.  





Beoordeling schrijfvaardigheid

B1
Naam:
Inhoud
max 3
3 pnt: boodschap komt duidelijk over; het is een concreet en overtuigend verhaal.

2,5 pnt: De kandidaat houdt zich aan de opdracht: er is een probleemstelling met stellingname + argumenten + conclusie; juiste aantal woorden

voca
max 4

2,5 à 4 pnt: niveau BB: uitdrukkingen zoals geleerd bij mening geven B1, maakt geen grote fouten in woordkeus

2 pnt: eenvoudig OB

Gramm
max 5
3 à 5 pnt: gramm BB (zie Gouden Regels): pers vnw /  bijv nw / bijwoord / lidwoord / voegwoorden / pronom relatif /  subjonctif


2,5 pnt: basisgram OB (zie Gouden Regels): présent, pc, imparfait, ontkenning

vervoegt veelgebruikte werkwoorden niet (goed);  kromme zinnen.
Spelling
max 1 

1 pnt: nauwelijks spelfouten

Coherentie
max  2

2 pnt: logisch verhaal; gebruikt signaalwoorden (ten eerste, ten tweede, ten slotte); maakt alinea’s

Totaal
max 15
 10-15
10
8-10







pnt
5
14
13
12
11
10
9
8
7
cijfer
10
9.2
8.4
7.6
6.8
6
5,2
4,4
3,6

foutloos en hoog niveau
nauwelijks fouten, extra mooi voca
heel goed: beheerst gram en voca BB
Goed: past gram BB toe maar met fouten, gebruikt voca BB maar met fouten
Goed: eenvoudig voca OB, maakt geen fouten in basis gram, wel in gram BB
Voldoende: heel eenvoudig voca OB, alleen heel simpele gram constructies, maar geen grote fouten en boodschap komt wel over.
net niet voldoende: erg veel fouten in gram en voca
Onvoldoende: kromme zinnen, veel herhaling, ww niet vervoegen, onlogische redenering, boodschap komt niet over, te kort
zeer onvoldoende: boodschap komt niet over